.:: زندگی آسمانی ::.

... و خدا عشق را به کسی رایگان نداد

.:: زندگی آسمانی ::.

... و خدا عشق را به کسی رایگان نداد

.:: زندگی آسمانی ::.

عاقلان نقطه ی پرگار وجودند ولی
عشق داند که در این دایره سرگردانند...
_حافظ_

۳ مطلب در تیر ۱۳۹۴ ثبت شده است


"یا مَن یَسمَعُ اَنینَ الواهٍنین..."

(( ای کسی که می شنود ناله ی خسته دلان را...))


پ.ن:

این شبها که قرآن به سر می گیریم ،

ای کاش نیزه نباشیم...

(حسن بیاتانی )

التماس دعا


کلید چهار: توکــــّــل
در قرآن کریم در حدود68 آیه درباره ی توکل وجود دارد که در آن عمدتا به بیان تاثیر این ویژگی در موفقیت انبیای گذشته و مومنین اشاره شده و به مسلمانان آموزش می دهد که در برابر دشمنان، تهمت ها و ناملایماتی که به وجود می آورند و مشکلاتی که فراروی خویش می بینند به دژ محکم توکل پناه ببرند.
در فرهنگ تربیتی قرآن، اعتماد به خداوند شرط لازم ایمان است:(( و اگر مومن هستید بر خداوند توکل کنید.)) (سوره مائده، آیه23) و خداوند خود را "نعم الوکیل"(آل عمران/173) یعنی بهترین تکیه هگاه معرفی کرده و به انسان ها این اطمینان را داده است که هرکس به خداوند تکیه و اعتماد کند خداوند هم کارهای او را کفایت می نماید: ((هرکس بر خدا توکل کند، هم او وی را کافیست.)) (سوره طلاق، آیه3)
وقتی علی بن سوید از امام موسی کاظم علیه السلام درباره ی این آیه ی شریفه(سوره طلاق، آیه3) سوال کرد، حضرت فرمودند:
(( پس توکل بر خدا را درجاتی است. از آن ها این است که توکل کنی بر خدا در تمام کارهای خودت، پس به آنچه خدا با تو کرد راضی و خشنود باشی و بدانی که خداوند تو را از هیچ خیر و فضلی محروم نمی کند و بدانی که فرمان در تمام کارها با اوست، پس با واگذاری و تفویض امور به خداوند به او توکل نما و در آن کارها و غیر آن به خداوند توکل کن.)) (کافی، ج2،ص65)
روح حاکم بر توکل، اعتماد است و همین اعتماد همیشه آرامش بخش است. هر چیز یا کسی که انسان بتواند به آن اعتماد کند به اندازه و توان و لطف خود آرامش بخش و شادی آفرین است. حال اگر این اعتماد به سرچشمه ی همه ی خیرات و نیکی ها و لطف و رحمت بی منتها تعلق گرفت، آرامش و سروری وافر به همراه خواهد داشت.

کتاب شادی و نشاط از دیدگاه قرآن و احادیث/ هادیه پرهیزکار

پ.ن: کاش بفهمیم که این همه دست و پا زدن گاهی بی فایده ست. واقعا بعضی گره ها فقط به دست اون بالا سری باز میشه. اما اینقدری ما سرگرم باز کردن این گره ها شدیم که چیزی به اسم توکل اصلا از یادمون رفته. یا چیزی به اسم اعتماد به خدا...
اصلا گاهی شاید خدا خودش گره هایی رو سر راهمون قرار میده که ببینه ما یادی ازش میکنیم یانه، یا متکی به خودمون هستیم و همه چیز رو خودمون میخوایم حلش کنیم. خدایا من رو ببخش اگه گاهی اوقات بزرگی و نعم الوکیل بودنت رو فراموش کردم... کمکم کن که از حالا با توکل به تو در هر مرحله از زندگی قدم بردارم :) 

کلید سه: حسن ظن

ساختار ذهنی انسان به گونه ای ست که هرچه ذهن و فکر او را به خود مشغول سازد به سمت همان خواهد رفت. در حقیقت ما مجموعه ای از افکار، باورها و خواسته های خود هستیم. همه چیز به سمتی پیش می رود که ما میخواهیم و ذهن ما شرایطی را برای ما فراهم می آورد که باورهای قلبی ما را تشکیل می دهد، اگرچه در ظاهر چیز دیگری را ابراز کنیم و یا سعی در ندیده گرفتن آن باورها داشته باشیم. پس به نفع ماست که ارزیابی مثبتی از خود و شرایط زندگیمان و دیگر مردمان داشته باشیم و با خوش بینی عاقلانه و همراه با معرفت به همه چیز نگاه کنیم، مگر در موارد استثنا که عکس آن برایمان ثابت شود.

در سخنی از حضرت علی علیه السلام نقل شده که فرمودند:((کار برادرت را به بهترین وجه تفسیر کن، تا آنگاه که از او رفتاری آید که باورت را دگرگون سازد و نیز به گفتار برادرت تا وقتی که تفسیر نیک می توانی کرد، گمان بد مبر.)) (نهج البلاغه، حکمت361)

داشتن بینشی مثبت به دیگران و تاویل گفتار و رفتارشان به بهترین وجه ممکن، اگر همراه با زیرکی و فطانت باشد ذهن انسان را در شرایط مثبت ذهنی، زمینه ساز رویارویی با امور مثبت بیشتری خواهد بود. بسیاری از اضطراب های روحی انسان، ریشه در سوء ظن دارد. انسان بدبین با تیره کردن صفحه ی دل و ذهن خویش امکان بسیاری از بهره مندی ها و حظوظ را از خود سلب می کند و بالعکس، خوش بینی فضایی صاف و روشن را در درون فرد ایجاد میکند.

قرآن کریم در اموری که برای انسان یقینی نیستند، توصیه به حسن ظن دارد و با نسبت دادن گمان نیک به زنان و مردان مومن اشاره به برکات این نوع بینش برای آنها دارد، چرا که حسن ظن به دیگران، خدمتی بزرگ به نفس خویش است.
در عوض، از آنجا که در بسیاری از پریشانی ها و ناراحتی های زندگی انسان سوء ظن و گمان بد، نقش اساسی دارد، به او نسبت به این نگرش زیان بار هشدار می دهد: (( و بد اندیشی کردید و قومی ورشکسته شدید.)) (سوره فتح، آیه12)

سوء ظن به مسائل جهان، در حقیقت سوء ظن به خداوند است که ثمره ای جز خسران و رنج و عذاب ندارد، زیرا آنچه که برای ما پیش می آید بازتاب و بازگشت افکار و اندیشه های خود ماست و کاملا نوع نگرش ما به وقایع و حوادث تاثیر پذیر است:(( کسانی که به خداوند، گمان بد دارند مدار زندگیشان بر سوء قرار خواهد گرفت.)) (سوره فتح، آیه6)

کتاب شادی و نشاط از دیدگاه قرآن و احادیث/ هادیه پرهیزکار


پ.ن: چقدر خوبه که هر اتفاق یا حرفی پیش میاد سریع قضاوت بد در مورد هم نکنیم و نسبت به هم سوء ظن نداشته باشیم. سوء ظن مثل موریانه به جون دیوار افکار و باورهای ما میمونه، که اگه بهش راه بدیم تموم باورهامون رو میجوه و نابود میکنه. مثبت اندیشی، مثبت اندیشی، مثبت اندیشی... مربی اخلاقمون میگفت یکی از راه هایی که میتونیم در این مورد به خودمون کمک کنیم اینه که در مقابل اتفاقی که برای ما ایجاد سوء ظن میکنه خودمون رو توجیه کنیم، توجیه خوب... این توجیه خوب باعث میشه که به افکار بد و سوء ظن اجازه ی پیشروی ندیم. خدایا! کمکمون کن سریع قضاوت نکنیم و به همه چیز نگاه خوب مثبت داشته باشیم.